mandag 31. august 2015

Ukas VG blogg / Når jeg må si noe fornuftig

I slutten av juli - når alle var på ferie - ba VG Åpent^hus om å være Ukas blogg.
Som en del av dere vet, holder jeg en lav profil i bloggverden. Men denne gangen utfordret jeg meg selv til å prøve å si noen bevingede ord. Slikt syns jeg er vanskelig - for for meg handler interiør om å finne sin egen stil - om at rom føles gode å være i for dem som bor der. Og da er det ikke noe som er rett og feil. Skjønner du hva jeg mener?

Men her altså er det jeg prøvde å svare på avisas spørsmål:
"Åpent^hus-bloggen handler om interiør og design - der både det funksjonelle og estetiske er i fokus.



Min stil:
enkel, moderne, skandinavisk i blanding med gammelt.

Mitt favorittrom:
Stua, som er stor, åpen og luftig. Fra den er det utsikt så langt øye kan se til fjord og Sunnmørsalpene. Den fungerer like godt sommer som vinter. For meg innbyr den til ro og avslapping.






Mitt beste interiørtips:
Velg nøytrale/diskret rammer for rommet. Særlig for materialer som er kostbare, som fliser, fast innredning og gulv. Fargesterkt blir man gjerne fort lei av. Varier heller med detaljer i sprekere farger, som er rimelige å bytte ut.





Mitt beste innredningstips:
Ikke kopier mote-interiør, men kjenn etter hva som er rett for deg. Hjemmet skal reflektere personlighet og livsstil. Det skal etter min mening være både praktisk og hyggelig. Velg komfort. Sofaen skal være god å sitte i, ikke bare fin å se på. God belysning er undervurdert - Velg lamper etter behovet i de ulike sonene i huset. Vi har en tendens til å fylle opp hjemme. Rydd ofte. Har en ting verken personlig affeksjonsverdi eller en praktisk verdi bør det tas bort.






Mitt beste oppussingstips:
Ikke start på impuls! Skal ting vare, planlegg godt og gjør sakene ordentlig. Kanskje er det best å la fagfolk gjøre det skikkelig allerede første gangen? J Prøv å forutse behovene du/dere vil ha neste år, om fem år, om ti år; og ta det med i betraktningene før endelig løsning velges. Vurder helheten nøye også – ikke tenk for snevert. Ting bør henge sammen visuelt, samtidig som det skal være funksjonelt og se ordentlig ut."



PS - siste sjans å bli med i lotteriet - etter i dag har jeg gleden av å gi bort to nydelige putetrekk fra kunstneren Line Bergseth. Lyst å være med? Hiv deg med her!!

4 kommentarer:

  1. Veldig mange gode råd her!
    Syns det du skreiv her var spesielt godt sagt: "Vi har en tendens til å fylle opp hjemme. Rydd ofte. Har en ting verken personlig affeksjonsverdi eller en praktisk verdi bør det tas bort."
    Når eg får tid og ro ein vakker dag skal eg verkeleg sjå over heimen min med det for auge å rense opp.

    God natt :-)

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg liker bildet med jenta i gult så godt. Hvem er kunstneren?

    SvarSlett
  3. hei igjen.
    Bildet av jenta i gult er kjøpt på Etsy. Kiki and polly heter butikken.
    https://www.etsy.com/no-en/shop/kikiandpolly

    SvarSlett
  4. Gratulerer som VG-blogger! Du har et vakkert hjem.
    Enig i at det beste er å våge å ha sin egen stil og ikke henge seg opp i mote :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...