torsdag 4. juni 2015

Nydelig never / Birch bark beauties

Åpent^hus-dama er glad i natur og naturlige materialer. 
Og at form og funksjon får være i fokus. 
Favoritter som treverk, glass og stein er jeg innom 
fra tid til annen her på bloggen. 


I dag har jeg lyst til å hente frem et tradisjonelt materiale som jeg har sansen for - never. 
Neversløyd er et gammelt håndtverk - stort sett brukt til å fremstille bruksgjenstander.
Brukt fordi det er lett tilgjengelig i norden - never er rett og slett bjørkebark. 




Never er bestandig mot råte og har i lange tider blant annet vært brukt til taktekking.
Never tåler å bli brukt, og blir, som en del andre naturmaterialer bare finere ved bruk. 
Fargen varierer etter hvor bjørka vokser og hvilken type bjørk det er. 


Naturlige materialer som treverk, never og strå/kurv
har en nydelig varm glød, som gjør seg veldig godt i kombinasjon med kontraster -
lyse, enkle ting med glatte overflater for eksempel. (som over)


lekker sammen med skinn, som over. 


materialet er faktisk rett i nærheten av de fleste av oss. :)



her er "ark" med bjørkenever.


 

 


kanskje kan dette fine materialet få sin renessanse?
jeg har i alle fall kommet over disse artige krakkene i moderne design,
med never som setetrekk. 





ei slik veske hadde jeg gjerne brukt sommerstid. 



kjenner du til never-materialet?
hører gjerne om noen har erfaringer med å bruke det. :)

kildehenvisning som vanlig i bildene (høyreklikk og velg Lagre som)


4. juni i Ålesund: 
Nå skal jeg gå å finne ullsokker og ei strikkajakke.
Og i kveld er det godt mulig vi fyrer i peisen.
Ha en fin junikveld!


I neste innlegg
blir det forvandling av lamper




4 kommentarer:

  1. Veldig fine kurver. Lite erfaring med never, men vet at det er veldig holdbart. Blant annet så ble "ismannen" Øtzi funnet sammen med noen intakte neverbeholdere. 5000 år gamle.

    men du, de bildehenvisningene dine er ikke så informative. Når jeg høreklikker på bildene av kurven, så får jeg bare opp teksten Fine.

    SvarSlett
  2. interessant info du deler, Rita. så gøy
    når det gjelder bildehenvisning, har jeg visst vært litt kjapp på et eller to denne gangen. Fine little day blogg skulle det stå :)
    De fleste er imidlertid riktige.

    god helg
    Hilsen Åpent^hus

    SvarSlett
  3. Never er eit flott materiale!
    Har ei nydeleg korg til nøtter eller frukt.

    God helg!

    SvarSlett
  4. Flotte neverkorger, osv.
    Husker min bestefar hadde nevertøfler.
    Fine, de står til pynt i hytta til ein onkel nå.

    Skulle gjerne lært meg kunsten.

    Klem fra meg.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...