mandag 5. september 2011

SDS betongknagger /DIY concrete hooks


Skap - det - selv (SDS) er herved innført som norsk betegnelse på det engelske DIY. Klart vi må ha vårt eget ord på det, ikke sant? Vi snakker og skriver jo norsk her på berget! :) Betegnelsen er å finne den forholdsvis nye SDS-bloggen som jeg lenker til nederst her.

Disse betongknaggene kom jeg over for ei stund siden. Syns de er kjempefine. Jeg fikk hjem et par tre stykker. Men siden vi er litt "på hold" ift mulige husplaner (...), skrur vi ikke opp nye ting på veggene nå for tida. Så jeg får ikke tatt dem i bruk helt ennå. Men fine er de, og fortjener et lite innlegg, synes jeg.

Knaggene er laget av en elevbedrift, som nå er historie. Slik er det jo som regel med slike. De tjener sin hensikt i undervisningen, og så legges de ned når skoleåret er omme. Jeg rakk i alle fall å sikre meg tre fine av restene ved skoleårets slutt.

Og siden elevbedriften ikke eksisterer lenger, så vidt jeg vet i alle fall, er det vel ok at jeg deler denne finne SDS-ideen. Bildene taler for seg:



Her er det du trenger.


Blande sement og fylle på. Riste underveis for å få ut luftlommer.
 

Fyll lyspærer med sement og sett i skru med hodet ned i sementen.


Sett til tørk i 72 timer. 



Etter at sementen har stivna: Knus glasset på lyspæra.
Fjern glassbiter med tannkost og noe hardt til å skrape vegg.

Et voila: knaggen er klar for veggen. 




Fine?

Takk for tipset til elevbedriften Spire design UB.
Andre illustrasjoner fra Apartment Therapy og instructables.com

Hvis du lurer på hvordan du får ut innmaten i lyspæra, se her.

Her er forresten andre flotte ting i betong.


Tips 2:
For de som ikke har fått det med seg ennå, er det laga en ny blogg som har til hensikt å samle og dele slike SDS- ideer. Du kan jo ta en kikk å se om det er noe som frister eller inspirerer.

To dager til jeg avslører mitt lille hopp-i-det prosjekt...

Translation:
Today I bring a fun DIY-tip to you. I love concrete. And here is a practical way of putting concrete to use. And that way - introducing a touch of this wonderful material to your home without drastic matters. Here are some other "concrete stuff."



I morgen
"sesongavstemming" :)

18 kommentarer:

  1. De knaggene er tøffe!

    Angående veggen bak sofaen kommer vi ikke til å henge opp noe mer der. En hylle pluss den nyoppsatte bildelista holder på langveggen synes jeg. Når jeg blir lei av regnskyen derimot, er det plass til noe annet på kortveggen ved siden av vinduet. :)

    SvarSlett
  2. Hallo,takk for lampetips. Du er jammen meg oppdatert på lampefronten. ;) Kult betongtips btw. God uke. -Maien-

    SvarSlett
  3. De der syntes jeg var skikkelig dritlekre altså! K a n s k j e det er mulig å prøve det selv engang...

    Jeg skal gjesteblogge på Lidenskapelse i oktober. Er det muglig å låne disse bildene og linke hit da? Hvis da ikke plutselig hun som har ansvar for september viser noe liknende...Siw

    SvarSlett
  4. DRITFINE!
    Disse har jeg hatt lyst til å lage, nå, etter eksamen skal jeg jammen også gjøre det!
    Tusen takk for at du deler, kan gjerne ha det på LS og?
    klem

    SvarSlett
  5. Wow...disse var jo utrolig tøffe!!! Takk for tipset :)

    Klem, Kristin

    SvarSlett
  6. Wow, helt vidunderlige! ELSKER dem!
    Hadde vært gøy å prøve en gang!!

    SvarSlett
  7. Utrolig kule!
    Støtter SDS-betegnelsen, supert med et norsk begrep.

    SvarSlett
  8. Hei :)

    Takk for det ;)

    Har du prøvd å lage de selv, eller har du bare kjøpt de? Jeg lurer nemlig på åssen man fjerner den greia i midten av pære? Men det vet du kanskje ikke? Jeg har ikke prøvd å lage de selv enda, men skal prøve å komme meg ut å kjøpe sement i morra :) Finnes det flere forskjellige typer sement? Og hvilken er i så fall best? :) Sorry, mange spørsmål :)

    Håper jeg får det til!

    Lilja :)

    SvarSlett
  9. Hadde planer om å bestille meg noen, men kom aldri så langt. Nå kan jeg jo lage meg selv. TAKK for at du delte oppskriften!

    SvarSlett
  10. Åh, veldig kule knagger;)
    Jeg støtter også SDS begrepet, jeg syns DIY har blitt brukt så ukritisk. Jeg syns det er forskjell på å skape selv og å "pimpe" (eller fornye kanskje) noe

    SvarSlett
  11. fantastiske knagger,drit kule:)
    kule blogginnlegg som alltid!
    fiolineklem

    SvarSlett
  12. Vi var veldig fornøyde med dem ja, og bare for å rette litt på deg, het bedriften vår Spire Design ikke Spira.

    SvarSlett
  13. Hei!

    Jeg har veldig lyst til å skrive om denne kule DIY'en inne på bloggen min. Kan jeg låne det øverste bildet og lenke til dette innlegget? Jeg skriver ikke noe om hvordan man gjør dette hos meg, men har så lyst til å vise leserne mine denne gode ideen hos deg (og da må de hit for å se hvordan det gjøres) :)

    Hilsen
    Ann Merete - http://kreativ-i-tet.blogspot.com

    SvarSlett
  14. Supert, takk! Kommer ut et innlegg ganske straks :)

    SvarSlett
  15. Snaisne knagger, men hvordan får man ut innholdet i lyspærene, de der små strengene som gjør at pæra lyser? Hilsen Mona.

    SvarSlett
  16. hei Mona
    har lagt til ei lenke nederst i innlegget til forklaring av hvordan du får ut innmaten i lyspæra.
    lykke til med forsøket! :)

    Hilsen Åpent^hus

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...