tirsdag 1. desember 2009

Kong(l)edrømmer

Det er vel ikke mange lyskilder som er blitt et
designikon på linje med denne?
Tenk det - en verdenskjent lampe! :)



Den har et helt umiskjennelig utseende, denne lampa,
tegnet i 1958.
Den må vel kunne kalles flaggskipet
i Poul Henningsens samling av kreasjoner.
Det er ganske lett å se at den er en videreføring av
tankegangen i konstruksjonen av de andre PH-lampene.


I kobber.

Med sitt helt spesielle utseende har den på ulike språk fått navnet
Kongle, artisjokk eller kule.



Den er satt sammen av 72 "løvblader" plassert på 12 stålbuer.
Lyskilden synes ikke fra noen vinkel - helt blendfritt altså.
Lyset styres og reflekteres i bladene slik at hele konglen lyses opp.

Elegant konstruert og lekkert å se på!


 I stål

Den ble opprinnelig designet til en restaurant i København ved navn Langelinie Pavillion,
og der henger de den dag i dag! :)

Den fantes originalt i kobber og stål. Og stålversjonen i børstet utførelse eller hvitlakket.
Den leveres også i tre ulike størrelser.

Poul Henningsen laget i årene 1927-1931 en forgjenger til Konglen - PH Septima.
Nylig ble denne satt i produksjon igjen videreført til en kongleversjon i klart og sandblåst glass.


I glass.

Både tent og utent ser lampen ut som om den er
”laget av is”.
Det vil vel sette et ganske elegant preg på rommet!

Denne står på ønskelista hos meg,  ja!
Men ligger ikke i den prisklassen som jeg har for vane / samvittighet til å "gå for".
Men det er da lov å drømme ...? :)

(Foto: Louis Poulson)

Fra det dyrebare og eksklusive til noe helt anna ...

I morgen
blir det en historisk første
Gjør-Det-Selv-blogg fra Åpent hus! :)

(Her er jeg, forresten! See?) :)

8 kommentarer:

  1. Ja, det er en virkelig lekker lampe:) Men julen hos meg er mye mer tradisjonell og nostalgisk ja:) Blir mer og mer moderne interiør her sånn ellers, men jula skal vær tradisjonell for min del, er jo blant annet minnene som gjør den så flott! Gleder meg til å se hva du har lagd:)

    SvarSlett
  2. Hei åpent hus! Det ligger en utfordring til deg inne hos meg. :)

    SvarSlett
  3. Virkelig lekker lampe. Blir spennende å se din gjør det selv blogg.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  4. Ha ha!! Likte veldig godt det siste bilde :-) Og gleder meg til i morgen!

    SvarSlett
  5. Hmm, den kopplingen till kotten har jag inte gjort förrän nu då poletten föll ner :)..

    SvarSlett
  6. Veldig imponerende og gjennomført design på disse Ph-lampene:)) De er knallstilige!!!
    Likte så godt visdomsordene i innlegget under, veldig bra!
    Tusen takk for superfin hilsen! Kulene er fra Day home, ikke hjemmeprodusert, kan jo hende at jeg hadde fått det til...
    Blir spennende å se ditt "gjør det selv"prosjekt!
    Klem Anita

    SvarSlett
  7. Så oppfinnsomme vi har vært som har valgt og utfordre deg vi også. Det ligger nemlig en utfordring til deg også i bloggen vår. Sorry Huset på planen for at vi kuppet samme blogg som deg :)

    Konglen er virkelig NYDELIG!

    SvarSlett
  8. Takk for at du vil bli med på min giveaway! :)

    Helt enig i at disse lampene er nydelige, men prisen tatt i betraktning er det kanskje bare bra at de ikke passer inn hos meg. ;)

    Ønsker deg en fin adventstid!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...