søndag 20. september 2009

Cool AJ

Arne Jacobsen er en av mine favorittdesignere. Han har laga mange fine ting! :) DET er nok mange av mine bloggvenner i kategorien "moderne" ganske så enige i.
Her er ei lampe, som jeg tror jeg syns er ganske tøff. Den ser litt rar ut, kanskje, på bilde sett for seg selv. Men setter du den inn i en sammenheng, blir det fort svung over sakene! Ei slik stålampe står på ønskelista mi!


AJ-lampa
ble designet i 1959 til SAS Royal Hotel i København (Verdt å kikke innom der hvis du skal til byen). Jacobsens tanke var at den skulle passe inn i møbelserien "3300", som inkluderer blant anna stolene Egget og Svanen. Jeg syns lampa har et ganske unikt preg, med sin assymmetriske form og hode som kan tiltes. Lampa gir godt og direkte lys som passer godt for eksempel som leselys ved godstolen, eller som punktbelysning i en spesiell krok av stua. Lampa føres av Louis Poulson. 


I ei stue som har mykt og romantisk preg, kan den være et artig bidrag til stilmiks.
Jeg har ei anna favorittlampe også. Den er litt mykere i formene, og kan i stedet myke om en strammere stil. Skal skrive om den snart .

Og så har jeg handla nytt til barnerommet i helga. Kommer, kommer! :)

4 kommentarer:

  1. Den lampen, Svanen + Vola er mine favoritter fra AJ. Har veldig lyst på den en eller annen gang.

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig, så enig. Vi har to slike i grått i stua (har til og med blogget om den :)). Jeg synes nettopp det er knekken i overgangen fra fot til stangen som gir lampen skikkelig attitude.

    Også er jeg spent på hvilken andre lampe du har som favoritt som kan myke opp et ellers stramt interiør! Vi har Bestlite stålampe på hytta, hvor det er veldig stramt. Den passer perfekt inn. (Også blogget om - ligger under kategorien favoritter eller belysning dersom du vil se.) Derfor tenkte jeg at det kanskje var en mulighet for at det var samme lampa du tenkte på! :D

    SvarSlett
  3. hihi. ja, det blir spennende. kommer snart! ;) Takk for kommentarer, forresten. Sånt blir jeg glad av! :)

    SvarSlett
  4. Nydelig lampe!
    Står helt klart på min ønskeliste:)

    Gleder meg til du skal vise hva du har kjøpt til barnerommet!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...